Konbujany.pl


Andrzej Latos


konbujany.pl


Projektant, twórca, członek honorowy Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych (SPFP).

Urodzi┼é si─Ö 29 lipca 1930 roku w Sosnowcu. W 1950 otrzyma┼é ┼Ťwiadectwo maturalne i dyplom technika budowlanego w Pa┼ästwowych Szko┼éach Budownictwa w Bytomiu. W tym samym roku przyst─ůpi┼é do pracy w Instytucie Techniki Budowlanej w Warszawie, studiuj─ůc jednocze┼Ťnie na Wydziale In┼╝ynierii L─ůdowej Wieczorowej Szko┼éy In┼╝ynieryjskiej. W 1953 roku rozpocz─ů┼é studia na Akademii Sztuk Pi─Öknych w Warszawie na Wydziale Architektury Wn─Ötrz. W latach 1958ÔÇö1959 odby┼é praktyk─Ö projektow─ů w Wy┼╝szej Szkole Technicznej w Aachen, uzupe┼énion─ů podr├│┼╝ami szkoleniowymi po RFN, Francji, Belgii i Holandii.
W roku 1958 podj─ů┼é pierwsz─ů wsp├│ln─ů prac─Ö projektow─ů z Andrzejem Janem Wr├│blewskim (udzia┼é w mi─Ödzynarodowym konkursie na projekt pomnika w O┼Ťwi─Öcimiu). W roku 1960 uzyska┼é dyplom na Wydziale Architektury Wn─Ötrz ASP i wzi─ů┼é udzia┼é w pracach Zak┼éad├│w Artystyczno-Badawczych ASP w Pracowni Projektowania Przemys┼éowego.
W latach 1962ÔÇö1968 pracowa┼é w Instytucie Wzornictwa Przemys┼éowego, kieruj─ůc zespo┼éem opracowuj─ůcym zagadnienia wn─Ötrz mieszkalnych. Od 1962 do 1966 roku pe┼éni┼é funkcj─Ö doradcy Dyrektora Zjednoczenia Przemys┼éu Elektronicznego i Teletechnicznego do spraw wzornictwa przemys┼éowego. W latach 1966ÔÇö1971 pracowa┼é jako projektant w O┼Ťrodku Wzornictwa Przemys┼éowego ÔÇ×Unitech". W roku 1968 obj─ů┼é stanowisko g┼é├│wnego specjalisty do spraw wzornictwa przemys┼éowego w Ministerstwie Przemys┼éu Maszynowego.
Od 1960 roku jest cz┼éonkiem Zwi─ůzku Polskich Artyst├│w Plastyk├│w, od 1963 roku cz┼éonkiem-za┼éo┼╝ycielem Stowarzyszenia Projektant├│w Form Przemys┼éowych.


Andrzej Latos realizował nie tylko projekty dla przemysłu ciężkiego, motoryzacyjnego i elektrotechnicznego.
Jest r├│wnie┼╝ producentem zabawek - autorem legendarnego ju┼╝ konia na biegunach, drewnianych klock├│w pozwalaj─ůcych wznosi─ç zabytkowe budowle, samochodzik├│w oraz drewnianych zwierz─ůtek (krokodyli, dinozaur├│w, smok├│w).
Wszystkie jego zabawki zosta┼éy wykonane za pomoc─ů najprostszej technologii, z naturalnych materia┼é├│w, wyr├│┼╝nia je unikalna uroda i klasyczne wzornictwo.

W 1986 roku, na IV Quadriennale Sztuki U┼╝ytkowej w Erfurcie (NRD) Andrzej Latos zdoby┼é pierwsz─ů nagrod─Ö za projekty drewnianych zabawek (w┼Ťr├│d nich konia na biegunach). W tym samym roku na Mi─Ödzynarodowym Biennale Zabawki w Warszawie otrzyma┼é pierwsz─ů nagrod─Ö i z┼éoty medal za ca┼éokszta┼ét produkcji zabawkarskiej.

Andrzej Latos jest laureatem wielu wyr├│┼╝nie┼ä i nagr├│d. W┼Ťr├│d nich jest br─ůzowy medal na Wystawie Polskiej Sztuki U┼╝ytkowej w Lublinie (1968), II nagroda w konkursie na Autorskie Zestawy Dydaktyczne o Sztuce dla Galerii Szkolnych w Warszawie (1975), wyr├│┼╝nienie i medal na Mi─Ödzynarodowej Wystawie w Moskwie (1985), III nagroda na BIO-Biennale w Lublianie ÔÇô Jugos┼éawia (1987), wyr├│┼╝nienie na Mi─Ödzynarodowej Wystawie ÔÇ×Wzornictwo w EuropieÔÇť w Stuttgarcie (1988), II i III nagroda w konkursie na Pami─ůtk─Ö z Krakowa, Krak├│w (1989), I nagroda w konkursie na Zabawk─Ö Drewnian─ů, Bydgoszcz (1990), III nagroda w konkursie ÔÇ×Wsp├│┼éczesna Zabawka RokuÔÇŁ (1996) - Okoyama, Japonia.

Ostatni─ů wielk─ů designersk─ů pasj─ů Andrzeja Latosa s─ů figury ÔÇ×niemo┼╝liweÔÇŁ. Tak sam o tym opowiada - ÔÇ×Dwie rzeczy pasjonowa┼éy mnie od najm┼éodszych lat: GEOMETRIA - geometria wykre┼Ťlna oraz perspektywa, zar├│wno ta klasyczna - renesansowa jak i inne m. in. aksonometria, zwana r├│wnie┼╝ perspektyw─ů japo┼äsk─ů oraz DREWNO - jako wspania┼éy materia┼é. Studia a potem praca zawodowa spowodowa┼éy, ┼╝e moje pasje mog┼éy by─ç urzeczywistniane jedynie jako hobby. Moja praca jako architekta i designera w spos├│b naturalny powi─ůzana by┼éa z r├│┼╝nymi ga┼é─Öziami przemys┼éu, g┼é├│wnie maszynowego. Kiedy przed oko┼éo 20 laty o┼Ťrodkiem moich zainteresowa┼ä jako projektanta ÔÇô designera sta┼éy si─Ö zabawki, oczywi┼Ťcie g┼é├│wnie drewniane, postanowi┼éem spr├│bowa─ç wykorzysta─ç uprzednie do┼Ťwiadczenia aby zaprojektowa─ç takie zabawki, kt├│rymi bawi─ůc si─Ö mo┼╝na b─Ödzie jednocze┼Ťnie rozwija─ç wyobra┼║ni─Ö przestrzenn─ů. I tak zacz─Ö┼éy powstawa─ç ILUZJE, z pocz─ůtku jako zabawki p├│┼║niej jako obrazy, drewniane obiekty przedstawiaj─ůce figury niemo┼╝liweÔÇŁ. Prace zwi─ůzane z t─ů tematyk─ů by┼éy przedmiotem ostatniej wystawy artysty w Arlington (USA) w 2002 roku.


W 2013 roku Andrzej Latos powrócił do projektowania zabawek.
Spod jego r─Öki ponownie wychodz─ů unikalne projekty, kt├│re ciesz─ů nie tylko dzieci, ale tak┼╝e ich rodzic├│w.


wr├│─ç